En dag på tvätten

Jahopp ännu en dag på västerviks tvätteri, eller tvätten som jag säger. Det är nog bara vi som jobbar där som säger tvätten, och jag gör ju det så jag säger tvätten. Ja det är så iaf att jag jobbar på tvätten och där tror folk att vi bara tvättar, kanske just för att det  heter tvätten. Men nej. Jag ska nu berätta för alla er som har undrat vad man gör på ett tvätteri. Först kommer en stor gul postlastbil med massa vagnar med smuts tvätt som ligger i olika säckar som betyder olika saker tex, blå säck=personal kläder, Röd säck= Gardiner, dukar, Vit säck= Cirkulations tvätt dvs, lakan,örngott, handdukar osv. Sen kommer smutstvätten in till ett ställe som vi kallar för Sorteringen. Där sorteras den äckliga smutsiga tvätten som går på ett åkband om man kan säga så, i nya olika säckar. Sen går det till Röret där den åker in i stora tvättmaskiner och tvättas, och sen ramlar det ner på ett nytt åkband ut till Transfern. Tranfern är en sak som hänger i taket som åker fram och tillbaka och lämnar av torr/blöt tvätt. Den blöta tvätten hamnar antingen i Tunneln eller vid Lilla/Stora mangeln. Och den torra tvätten kommer till ett ställe som inte heter ngt spec, men det är mellan handduksmaskinen och filtmaskinen. Om tvätten kommer till tunnlen så hänger man upp kläderna på galgar som åker där och förs sen in i tunneln som då är väldigt varm så kläderna torkar innan de då ska komma till Vikmaskinen. I vikmaskinen viks allt och så kommer det ut i högar som man får sortera och lägga ut på hyllorna. Likaså vid stora mangeln och lilla mangeln.

Nu kommer vi då till det som jag gör, packandet. Nu ska ni inte tro att jag går omkring och bara blir packad på jobbet, nej nej då tror ni fel. För att alla våra kunder ska få det dom beställt så får vi i Packen listor där det står exakt hur mkt dom ska ha va allt. (Se exempel nedan). Sen när vi är klara med en vagn och en lista så skriver vi in det i datorer och så skrivs det ut lite papper som kunderna ska ha, som ett kvitto skulle man kunna säga. Sen plastar man in en vagn och tejpar runt den pch sen ställer man den på den platsen där de vagnarna ska stå som de ska till. (eh? fattar ni det sista där eller? annars kan jag gå in mer djupare på det, säg bara till)


Exempel på hur en lista kan se ut:

40 lakan
48 påslakan
30 draglakan
20 st 50-60 blusar
50 st 70-80 blusar
35 st 155-165 cm personalbyxor
100 st 70-80 patientskjortor
20 st 50x70 örngott
120 st handduk frotté

m.m

Ja sen är det ju lite raster och sånt skit men aa nu vet nu som inte visste innan! Och nu sitter jag här i min ensamhet och ska laga till ngt rikigt gott krubb! (krubb krubb krubb) Och nu ringde en vän som gjorde mig glad och ville komma hit så då är jag ju inte ensam längre ju :D nej nu måste jag dra, nu kurrar min mage så mkt att grannarna snart kommer att knacka på och fråga om jag har fest eller så.

Glömde säga att ett skämt som de verkar tycka är väldigt roligt på tvätten är, tex om jag ber om att få en vagn eller ngt liknande så säger ngn alltid: Ja men det kostar, höhö sen ett garv som om de vore roliga! AHHHH vad störigt och dom säger det hela tiden och alla med, fatta att det inte är ett kul skämt. Och tro mig jag skulle skratta om det var roligt eftersom jag jämt skrattar åt sånt som inte ens är roligt och SPEC sånt jag själv säger! GET A NEW JOKE FFS!

 Såhär skulle det kunna se ut på ett tvätteri, men inte vårt tvätteri inte!

Kommentarer
Postat av: emma

NEJMEN EMMIE vad trevligt att du bloggar. dessutom ett ytterst interssant lnlägg. nu när jag tänker efter har jag aldrig vetat vad som händer borta på tvätten. extra + för bild!

2009-07-07 @ 17:59:17
Postat av: amanda

Vilket bra inlägg. Jag som alltid har undrat så

2009-07-08 @ 14:48:37
URL: http://eurydike.blogg.se/
Postat av: elin g

HAHA! du är ett proffs! det skönaste är ju att du tar dig tid att skriva ett så pass långt inlägg att man måste skrolla x-antal ggr :D

heja

2009-07-09 @ 22:01:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0